جایگاه ایران در آمارهای صنعت گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۱۸

به طور متوسط از سال ۲۰۱۰، مصرف جهانی گاز به میزان ۱٫۸% در سال افزایش پیدا کرده است و در مقایسه با دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر به یکی از منابعی تبدیل شده که رشد چشمگیری در این میان داشته است. در آن سال، صنعت جهانی گاز وارد تحول چشمگیری از لحاظ رشد سریع LNG و توسعه بازا‌ر‌های جدید گاز در آسیا و خاورمیانه گردید. این رشد در نتیجه مزایای فراوان گاز از جمله پاک بودن این منبع، فراوان بودن، انعطاف‌پذیری بالا و مقرون به صرفه بودن این انرژی می‌باشد. گاز طبیعی در میانه مرحله رشد سریع قرار گرفته است.

پیش بینی‌های صنعت، از ادامه داشتن رشد سریع گاز حکایت می‌کند. در میان همه‌ی سوخت‌های فسیلی، گاز تنها منبع انرژی است که برای تمامی سناریو‌‌های مهم از جمله سناریو کاهش انتشار کربن طرح‌ریزی شده است. در نتیجه، پیش بینی می‌شود گاز تا سال ۲۰۴۰ از زغال سنگ که دومین منبع انرژی است، پیشی بگیرد. به دلایلی همانند هزینه رقابتی این سوخت در قیاس با دیگر سوخت‌ها و  دسترسی راحت‌تر عرضه امن و به دلایلی همچون تأثیر گاز بر روی افزایش پایداری زیست محیطی، رشد چشمگیری در این میان پیدا کرده است. پایدار ماندن رشد سریع بازار و نگه داشتن سهم این رشد در دهه آینده، مستلزم توجه به این منبع از سه جنبه است:

۱- هزینه رقابتی: توسعه و بهبود هزینه‌های مرتبط با گاز نسبت به دیگر منابع انرژی از طریق بکارگیری LNG و ارتقاء تولیدات محلی گاز در بازا‌رهای موجود درجهان.

۲- امنیت عرضه: داشتن شبکه‌ای امن برای عرضه گاز با بهبود و ارتقا شبکه، زیرساخت‌های لازم و فناوری‌های جدیدتر.

۳- پایداری: بهبود و توسعه محیط زیست از طریق بکارگیری منبع گاز به عنوان ابزاری جهت کاهش آلودگی هوای شهری بوسیله ارتقا فناوری‌هایی برای کاهش کربن، یکپارچه سازی منبع گاز تجدیدپذیر با زیرساخت‌های فعلی و محدود کردن انتشار متان.

گاز یک منبع سوخت منحصربه فردی است که برای صنایع و ساختمان‌ها به دلیل مزیت شدت گرمایش بالا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مناسب است. درنتیجه، تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۹۰ % رشد جهانی گاز در شهر‌ها رخ خواهد داد. تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی گردیده است که تقاضا برای گاز، رشد سریعتری نسبت به دیگر سوخت‌ها پیدا خواهد کرد.

(منبع: Global gas report 2018)