مطالعه فنی و اقتصادی طرح استفاده از گاز طبیعی مایع (LNG) بهعنوان سوخت در حمل و نقل جادهای (خودروهای سنگین)
کارفرما: شرکت ملی گاز ایران
واحد پژوهشی: دانشگاه تهران
محل اجرا: انستیتو گاز طبیعی مایع
مجری: علی وطنی
همکاران مجری: مژگان عباسی، زهرا نرگسی، طلیعه رمضانی، سجاد فلاحتکار, علی پالیزدار، آرش دانشفر، سعیده امیرافشار
مشاوران مجری: عمار سعیدیانفر، روحالله مقدسی رستمی
ناظرین: صدراله بمانا، سید محمد مهدی میرزایی قمی
تاریخ شروع: ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
تاریخ خاتمه: ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
مدت اجرا: ۱۲ ماه و ۱۵ روز
اهداف پروژه:
* بررسی روند توسعه استفاده از LNG بهعنوان سوخت خودروهای سنگین
* مطالعه و بررسی سامانه سوخت در خودروهای LNGسوز
* تعیین مسیرهای جادهای (Corridors) مناسب و تحلیل ظرفیتهای موجود سوخترسانی LNG
* تعیین مکانهای مناسب برای احداث جایگاههای سوخترسانی LNG در کریدور انتخاب شده بر اساس اطلاعات ورودی
* تعیین تعداد و ظرفیت واحدهای مایعسازی گاز طبیعی
* انجام مطالعات فنی و اقتصادی و پیشنهاد مدل کسب و کار
کلمات کلیدی: گاز طبیعی مایع، خودروی سنگین (HDV)، حمل و نقل جادهای، موتور دوگانهسوز، مخزن ذخیره
چکیده پروژه: امروزه خودروهای سنگین سهم قابل توجهی در تولید و انتشار آلایندههای هوا دارند. مصرف گازوئیل و سایر مشتقات نفتی در بخش حمل و نقل جادهای از مهمترین عوامل تولید آلایندههای NOx، SOx و ذرات معلق بوده و بهبود وضعیت نامساعد کنونی و رعایت حد مجاز انتشار آلایندههای تعیین شده در استانداردها، مستلزم بازنگری در الگوی مصرف سوخت کنونی خودروهای سنگین میباشد. با توجه به ویژگیهای زیستمحیطی مناسب گاز طبیعی مایع (LNG) از جمله محتوای گوگرد پایین، قیمت کم و فناوری توسعه یافته نسبت به سایر سوختها، این حامل انرژی، ظرفیت بالایی در استفاده بهعنوان سوخت در خودروهای سنگین مورد استفاده در حمل و نقل جادهای دارد. از آنجا که این موضوع تا کنون بهصورت جامع در کشور مورد بررسی قرار نگرفته است، این پروژه نخستین گام حرکت به سوی جایگزینی سوخت خودروهای سنگین دیزلی میباشد. در گام اول این پروژه روند توسعه انواع سوخت و قوانین زیستمحیطی حاکم بر خودروهای سنگین، وضعیت کنونی مصرف سوخت در کشور و نیز وضعیت توسعه سوخت LNG در دنیا مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مطالعات فنی مربوط به سامانه سوخترسانی خودروهای LNGسوز و امکان تبدیل یک خودروی سنگین با سوخت دیزل به گازسوز مورد بررسی قرار گرفت. در گام سوم، مسیرهای مناسب جادهای برای این طرح مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس شاخصهای مختلف و تحلیل سلسله مراتبی، مسیر بندرعباس – تهران و تهران – بازرگان بهعنوان مسیرهای جادهای مناسب انتخاب گردید. در گام چهارم مکان تقریبی ۵ جایگاه سوخترسانی LNG در مسیر بندرعباس – تهران و ۴ جایگاه در مسیر تهران – بازرگان بر اساس پارامترهای مختلف تعیین شد و در گام بعدی، ۶ سناریو بر مبنای تعداد خودروهای سنگین LNGسوز، مکان و ظرفیت واحد مایعسازی و تعداد خودروهای حامل LNG پیشنهاد شد و مطالعات اقتصادی بر روی سناریوهای پیشنهاد شده، صورت گرفت.